Brev:
Klynger og konstant gråd
25. marts 2010
Alder:
13 mdr.
Klynger og konstant gråd
Kære Helen
Nå, så er jeg på banen endnu engang. Det er ikke mere end et par uger siden, jeg skrev til dig sidst. Dengang fordi Matti insisterede på at sove imellem os, og ville sove kind mod kind. Han virkede enormt tryghedssøgende.
Vi lod ham komme ind til os, når han vågnede og var ulykkelig, og det hjalp også efter kort tid. Der gik ikke lang tid før han sov fint hos sig selv igen.
Nu er situationen dog imellemtiden vendt helt på hovedet. Matti fik en virus igen i fredags, men virkede ikke synderligt påvirket af det. Mandag var vi til lægen, fordi han har meget hård mave, og han tjekkede ham så samtidig pga virussen. Der var intet at berette, og tirsdag morgen var han også feberfri og frisk.
Nå, men så tirsdag blev han pludselig meget ulykkelig og var meget grædende og pjevset. Tirsdag nat var helt forfærdelig, han sov næsten ikke. Vi tog ham ind imellem os, men det var næsten værre. Og når vi forsøgte at trøste eller nusse ham, så skubbede han os væk.
Vi synes at natten tog så hårdt på ham, så min mand blev hjemme med han om onsdagen. Hele onsdagen var han dog også grædende uanset hvad min mand gjorde. Det var nærmest konstant sirene kun afbrudt af pjevsede perioder.
Hvis vi gjorde de ting, som han virkelig elsker, som at gå rundt med ham (vi holder hans arme, for han kan slet ikke gå selv endnu), have ham i bad, eller hvis han fik lov at sidde og knaske på noget ost, som er hans yndlingsspise, så var der intet i vejen. Vi tror derfor ikke, at han har ondt.
I går aftes faldt han så heldigvis i søvn med det samme vi lagde ham, men han vågnede grædende 4 gange i løbet af natten, og da vi forsøgte at tage ham med ind til os, så blev det endnu værre. Vi lagde ham tilbage, og han faldt da også i søvn igen efter et længere kamp, men vi må slet ikke holde ham i hånden eller røre ham, så skubber han os væk.
Da han vågnede sidste gang kl. 5.30 tog jeg ham med ind, og lod ham sidde imellem os og se tegnefilm. Også her var han pjevset og grædende.
Da jeg kørte ham i vuggestue virkede han ok.
Vi forstår slet ikke hans adfærd, og bliver selvfølgelig bekymrede for, hvad der kan være galt. Vi har før haft lignende perioder med konstant gråd, og de klinger som regel af efter nogle dage, så det håber vi selvfølgelig også, at det gør denne gang.
Men kan du mon komme med et bud på, hvorfor dette sker?
Han er som tidligere fortalt, også meget bagud på det grovmotoriske område. Der sker dog en masse nu - han har endeligt lært at sætte sig op fra liggende stilling, han ruller meget rundt, og han kommer ofte op i kravlestilling og rokker, og kommer også op og stå i sin seng. Dette er nye ting for ham, da det har gået meget langsomt.
Kan det være fordi, der åbner sig en hel ny verden for ham? Han er meget glad for sin vuggestue, og har gået der i 4 måneder nu, så vi tror ikke, det har noget med det at gøre.
Mange tak
Med venlig hilsen
Mor til Matti