Klynger og konstant gråd

25. marts 2010

Alder:
13 mdr.

Klynger og konstant gråd

Kære Helen

Nå, så er jeg på banen endnu engang. Det er ikke mere end et par uger siden, jeg skrev til dig sidst. Dengang fordi Matti insisterede på at sove imellem os, og ville sove kind mod kind. Han virkede enormt tryghedssøgende.

Vi lod ham komme ind til os, når han vågnede og var ulykkelig, og det hjalp også efter kort tid. Der gik ikke lang tid før han sov fint hos sig selv igen.

Nu er situationen dog imellemtiden vendt helt på hovedet. Matti fik en virus igen i fredags, men virkede ikke synderligt påvirket af det. Mandag var vi til lægen, fordi han har meget hård mave, og han tjekkede ham så samtidig pga virussen. Der var intet at berette, og tirsdag morgen var han også feberfri og frisk.

Nå, men så tirsdag blev han pludselig meget ulykkelig og var meget grædende og pjevset. Tirsdag nat var helt forfærdelig, han sov næsten ikke. Vi tog ham ind imellem os, men det var næsten værre. Og når vi forsøgte at trøste eller nusse ham, så skubbede han os væk.

Vi synes at natten tog så hårdt på ham, så min mand blev hjemme med han om onsdagen. Hele onsdagen var han dog også grædende uanset hvad min mand gjorde. Det var nærmest konstant sirene kun afbrudt af pjevsede perioder.

Hvis vi gjorde de ting, som han virkelig elsker, som at gå rundt med ham (vi holder hans arme, for han kan slet ikke gå selv endnu), have ham i bad, eller hvis han fik lov at sidde og knaske på noget ost, som er hans yndlingsspise, så var der intet i ...

Annonce

... vejen. Vi tror derfor ikke, at han har ondt.

I går aftes faldt han så heldigvis i søvn med det samme vi lagde ham, men han vågnede grædende 4 gange i løbet af natten, og da vi forsøgte at tage ham med ind til os, så blev det endnu værre. Vi lagde ham tilbage, og han faldt da også i søvn igen efter et længere kamp, men vi må slet ikke holde ham i hånden eller røre ham, så skubber han os væk.

Da han vågnede sidste gang kl. 5.30 tog jeg ham med ind, og lod ham sidde imellem os og se tegnefilm. Også her var han pjevset og grædende.

Da jeg kørte ham i vuggestue virkede han ok.

Vi forstår slet ikke hans adfærd, og bliver selvfølgelig bekymrede for, hvad der kan være galt. Vi har før haft lignende perioder med konstant gråd, og de klinger som regel af efter nogle dage, så det håber vi selvfølgelig også, at det gør denne gang.

Men kan du mon komme med et bud på, hvorfor dette sker?

Han er som tidligere fortalt, også meget bagud på det grovmotoriske område. Der sker dog en masse nu - han har endeligt lært at sætte sig op fra liggende stilling, han ruller meget rundt, og han kommer ofte op i kravlestilling og rokker, og kommer også op og stå i sin seng. Dette er nye ting for ham, da det har gået meget langsomt.

Kan det være fordi, der åbner sig en hel ny verden for ham? Han er meget glad for sin vuggestue, og har gået der i 4 måneder nu, så vi tror ikke, det har noget med det at gøre.

Mange tak

Med venlig hilsen
Mor til Matti

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina